Δευτέρα, 22 Ιουνίου, 2026

Παρέμβαση Σταμέλου για τον νέο Κώδικα: «Αντιδραστική κατεύθυνση και επιβάρυνση των Δήμων»

Ο δήμαρχος Ηλίας Σταμέλος, τοποθετούμενος στο Δημοτικό Συμβούλιο, αναφέρθηκε στον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης που προωθεί η κυβέρνηση με ταχύτατες διαδικασίες προς ψήφιση στη Βουλή, προκαλώντας σχετική συζήτηση στο Σώμα.

Όπως τονίστηκε στην τοποθέτησή του, κάθε άρθρο του νομοσχεδίου κινείται – όπως υποστηρίζει – σε αντιδραστικότερη κατεύθυνση, επιταχύνοντας και συμπυκνώνοντας την αντιλαϊκή νομοθεσία που έχει διαμορφωθεί από την περίοδο του «Καλλικράτη» μέχρι σήμερα.

Παράλληλα, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «σοκ» για τα λαϊκά συμφέροντα, σημειώνοντας ότι, σύμφωνα με την τοποθέτησή του, δεν απλοποιεί την επίλυση τοπικών προβλημάτων, αλλά αντίθετα προλειαίνει το έδαφος για το κλείσιμο ολόκληρων υπηρεσιών των Δήμων.

Για τον χαρακτήρα του νέου Κώδικα

Ο δήμαρχος υποστήριξε ότι οι νέοι κώδικες δεν αποτελούν κάτι ριζικά νέο, αλλά ενσωματώνουν και κωδικοποιούν διατάξεις προηγούμενων νόμων, όπως του «Καλλικράτη» και άλλων μεταρρυθμίσεων που έχουν εφαρμοστεί μέχρι σήμερα.

Παράλληλα, ανέφερε ότι εισάγονται νέες ρυθμίσεις που παρουσιάζονται ως «βέλτιστες πρακτικές» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η στοχοθεσία, η αξιολόγηση και η χρήση ψηφιακών εργαλείων.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ έχει παραδεχθεί ότι ο νέος Κώδικας αποτελεί δεσμευτικό προαπαιτούμενο του Ταμείου Ανάκαμψης.

Οικονομικά ζητήματα και χρηματοδότηση των Δήμων

Ο δήμαρχος αναφέρθηκε στους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους, σημειώνοντας ότι διατηρείται το ισχύον πλαίσιο του «Καλλικράτη» με τις τρεις πηγές χρηματοδότησης, χωρίς ουσιαστικές αλλαγές. Υποστήριξε ότι παραμένουν οι περιορισμοί και τα «πλαφόν» της μνημονιακής περιόδου, ενώ τόνισε ότι δεν υπάρχει αναφορά στα χρέη του κεντρικού κράτους προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Όπως είπε, ενώ σύμφωνα με τη νομοθεσία οι δήμοι θα έπρεπε να λαμβάνουν περίπου 8,5 δισεκατομμύρια ευρώ, σήμερα λαμβάνουν περίπου 2,6 δισεκατομμύρια.

Παράλληλα, ανέφερε ότι ενώ για τις οφειλές των δημοτών λαμβάνονται μέτρα αναγκαστικής είσπραξης, δεν υπάρχει αντίστοιχη ρύθμιση για τα χρέη του κράτους προς τους Δήμους.

Νέοι φόροι και επιβαρύνσεις

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο άρθρο 259 και 186, σύμφωνα με το οποίο δίνεται η δυνατότητα στους δήμους να χρηματοδοτούν υπηρεσίες όπως η Ελληνική Αστυνομία, το Λιμενικό και άλλες κρατικές δομές.

Επιπλέον, σημείωσε ότι εισάγεται το λεγόμενο «τέλος τοπικής ανάπτυξης» (άρθρο 393), το οποίο επιβάλλεται στην αξία της ακίνητης περιουσίας εντός των δήμων, με συντελεστή που καθορίζεται από 0,30 έως 0,70. Όπως ανέφερε, ο νέος φόρος ενσωματώνει υφιστάμενα τέλη (όπως ο ΤΑΠ και το τέλος ηλεκτροδότησης), αλλά ταυτόχρονα δίνει τη δυνατότητα αύξησής του μέσω αποφάσεων των δημοτικών συμβουλίων.

Παράλληλα, έκανε λόγο για νέο τέλος που θα επιβάλλεται μέσω των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας για λογαριασμό των περιφερειών.

Ιδιωτικοποιήσεις και κατάργηση νομικών προσώπων

Ο δήμαρχος ανέφερε ότι καταργούνται νομικά πρόσωπα των δήμων και αντικαθίστανται από ανώνυμες εταιρείες, ενώ υποστήριξε ότι η τάση αυτή οδηγεί σε ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών.

Σημείωσε ότι έχουν ήδη καταργηθεί στο παρελθόν πολλά νομικά πρόσωπα, όπως οι σχολικές επιτροπές.

Αρμοδιότητες χωρίς πόρους 

Έκανε λόγο για μεταφορά αρμοδιοτήτων στους δήμους χωρίς αντίστοιχους πόρους, αναφέροντας ότι αυτό επιβαρύνει κρίσιμες κοινωνικές δομές όπως κοινωνικά φαρμακεία και δομές φτώχειας.

Παράλληλα, τόνισε ότι ενώ οι δήμοι καλούνται να αναλάβουν περισσότερες ευθύνες, το κράτος απαλλάσσεται από υποχρεώσεις.

Σχολεία και υποδομές

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις σχολικές υποδομές, με τον δήμαρχο να σημειώνει ότι πολλά σχολικά κτίρια βρίσκονται σε καθεστώς μη νομιμότητας, γεγονός που δυσκολεύει τη χρηματοδότησή τους.

Υποστήριξε ότι αντί να υπάρξει απλή νομιμοποίηση των σχολικών μονάδων, προωθούνται πολύπλοκες διαδικασίες που απαιτούν χρόνο και πόρους. Αναφέρθηκε, επίσης, σε συγκεκριμένα σχολεία και υποδομές που αντιμετωπίζουν προβλήματα, όπως παιδικοί σταθμοί και σχολικές μονάδες στον Δήμο.

Σύμφωνα με τον δήμαρχο, με νέο άρθρο δίνεται δυνατότητα χρήσης σχολικών κτιρίων το απόγευμα για άλλες δραστηριότητες, ακόμη και ιδιωτικού χαρακτήρα, με αντάλλαγμα την κάλυψη λειτουργικών εξόδων.

Εργασιακά και συμβασιούχοι

Ο δήμαρχος αναφέρθηκε στον νόμο Βορίδη, σημειώνοντας ότι δεν καταργείται ουσιαστικά, αλλά συνεχίζει να επηρεάζει τις εργασιακές σχέσεις στους δήμους. Έκανε λόγο για προβλήματα στη μονιμοποίηση εργαζομένων και για χιλιάδες συμβασιούχους που βρίσκονται σε εκκρεμότητα.

Υποστήριξε, ακόμη, πως οι νέες ρυθμίσεις οδηγούν είτε σε ιδιωτικοποιήσεις είτε σε περαιτέρω ελαστικοποίηση των σχέσεων εργασίας.

Αναφερόμενος στο εκλογικό σύστημα, το χαρακτήρισε «καλπονοθευτικό», υποστηρίζοντας ότι δεν αποτυπώνει την πραγματική λαϊκή βούληση. Έκανε λόγο για εισαγωγή ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, εκφράζοντας επιφυλάξεις ως προς τη διασφάλιση της αξιοπιστίας της. Σημείωσε, επίσης, ότι διατηρείται το όριο του 3% και ότι αυξάνονται τα παράβολα για υποψηφιότητες, γεγονός που δυσκολεύει τη συμμετοχή στις εκλογές.

Κλείνοντας, ο δήμαρχος υπογράμμισε ότι το νέο πλαίσιο δεν ενισχύει την αυτοτέλεια των δήμων, αλλά τους μετατρέπει ουσιαστικά σε διοικητικούς μηχανισμούς εφαρμογής κεντρικών πολιτικών αποφάσεων.

Όπως ανέφερε, πρόκειται για ένα ακόμη βήμα σε μια αντιδραστική κατεύθυνση, με δήμους που καλούνται να υλοποιούν σχεδιασμούς χωρίς τους απαραίτητους πόρους και εργαλεία.

Ειδήσεις από τον Δήμο Καισαριανής στο amarysianotia.gr

Κάντε like στη σελίδα μας στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

spot_img
NOTIES DIADROMES_01_170626

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ