ΗΠΑ και Ιράν μετρούν κέρδη και ζημιές, με ζητούμενο να παραμένει μετά τον τερματισμό του πολέμου το λειτουργικό άνοιγμα των στενών του Ορμούζ
Από την έντυπη έκδοση της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΝΟΤΙΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ – 17/06/2026
Σχεδόν τέσσερις μήνες κράτησε ο πόλεμος ΗΠΑ – Ιράν και το ερώτημα τώρα είναι τι κέρδισε και τι έχασε κάθε μια από τις δύο πλευρές. Προϋπόθεση βέβαια για να γίνει αυτή η συζήτηση είναι να παραμείνει σε ισχύ η συμφωνία που επρόκειτο με βάση τα τελευταία δεδομένα να υπογραφεί τα επόμενα 24ωρα, καθώς οι μακρές και επίπονες διαπραγματεύσεις ανάμεσα σε Ουάσιγκτον και Τεχεράνη οδήγησαν εν τέλει σε θετικό αποτέλεσμα.
Αυτό που τουλάχιστον αποτρέπεται σε πρώτη φάση είναι η γενίκευση του πολέμου και η εξέλιξή του ακόμη και σε μια παγκόσμια σύγκρουση. Το άνοιγμα επίσης των στενών του Ορμούζ που περιλαμβάνεται στους όρους της συμφωνίας, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για σταδιακή εξομάλυνση της ενεργειακής αγοράς και την επιστροφή των τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου στα επίπεδα πριν από την κρίση.
Τίποτε ωστόσο δεν θα γίνει από τη μια στιγμή στην άλλη, ενώ το τυπικό της συμφωνίας που ορίζει ότι θα υπάρξει μια εκεχειρία 60 ημερών δεν υπόσχεται με σιγουριά -όπως σε όλες τις αντίστοιχες περιπτώσεις- ότι στο ενδιάμεσο δεν θα υπάρξουν παραβιάσεις της εκεχειρίας ή ότι στο χειρότερο σενάριο δεν θα επαναληφθούν οι συγκρούσεις μετά τη συμπλήρωση των 60 ημερών. Είναι άλλωστε δεδομένο ότι οι ΗΠΑ επιδιώκουν να διατηρήσουν το «δικαίωμα» να επέμβουν ανά πάσα στιγμή με τα όπλα, εφόσον θεωρήσουν ότι το Ιράν παραβιάζει τους όρους της συμφωνίας.
Μια ακόμη εστία απρόβλεπτης έντασης παραμένει ο Λίβανος, καθώς η σύγκρουση ανάμεσα στο Ισραήλ και τη Χεζμπολάχ είναι ανοιχτή, παρά τις παραινέσεις της Ουάσιγκτον προς το Τελ Αβίβ για τερματισμό των εχθροπραξιών.
Την ίδια στιγμή, η απάντηση για το ποιος είναι ο κερδισμένος και ποιος ο χαμένος από τον πόλεμο και την ειρηνευτική συμφωνία, δεν μπορεί να είναι ξεκάθαρη. Από τη μια πλευρά, το Ιράν κατάφερε να αντέξει στα αμερικανικά χτυπήματα, ωστόσο έχει υποστεί πλήγμα κυρίως το γόητρό του και βέβαια δείχνει να χάνει -όπως απαιτούσαν οι ΗΠΑ- το πυρηνικό του πρόγραμμα.
Από την άλλη πλευρά, οι ΗΠΑ είναι καθαρό πως δεν κατόρθωσαν να «εξαφανίσουν» το Ιράν και το καθεστώς των μουλάδων, όπως επιθυμούσε και έλεγε δίχως περιστροφές ο Ντόναλντ Τραμπ. Αντιθέτως, στο εσωτερικό της χώρας του έχει ήδη ξεκινήσει ένας γύρος αμφισβήτησης και κριτικής για το γεγονός ότι οι ΗΠΑ δαπάνησαν δισεκατομμύρια δολάρια σε έναν πόλεμο που επί της ουσίας δεν κέρδισαν, την ίδια στιγμή που οι σχέσεις της Ουάσιγκτον με τον αραβικό κόσμο και το Ισραήλ έχουν διαταραχθεί. Και το κυριότερο: το άνοιγμα των στενών του Ορμούζ και η επαναφορά της διεθνούς ναυσιπλοΐας στην προπολεμική κατάσταση, παραμένουν ζητούμενα και όχι δεδομένα.
Διαβάστε ειδήσεις για τα Νότια Προάστια Αττικής στο Notiesdiadromes.gr
Κάντε like στη σελίδα μας στο Facebook


